Inleiding
Op 15 juli 1950 vertrokken mijn vader, Tonny van der Aa en zijn neef Joop Vloedbeld per fiets naar Rome.
Als kind had ik wel het een en ander meegekregen van deze bijzondere tocht. Het echte volledige verhaal heb ik echter
nooit gehoord. Ik had er ook niet naar gevraagd en mijn vader liep er als nuchtere tukker ook niet mee te koop. Mijn
vader is jong (65 jaar) overleden in 1992. De vele ongetwijfeld spannende verhalen bleven onverteld.
Toen in 2018 Lou van der Aa overleed heb ik op de crematie kort met Joop Vloedbeld gesproken. Mijn moeder, die net hersteld was van een hart-operatie, heeft toen uitgebreid met Joop gesproken. Helaas is mijn moeder niet zolang daarna, in juli 2019, overleden. Wederom sprak ik Joop Vloedbeld, echter nu met de afspraak om eens uitgebreid met elkaar te spreken.
70 jaar
Precies 70 jaar na het vertrek uit Almelo op 15 juli 2020 ging mijn telefoon: Joop Vloedbeld. We maakten een
afspraak om op 4 augustus 2020 bij elkaar te komen in de tuin van zijn huis in Westervoort.
Bij het op-/ leegruimen van het huis van mijn moeder heb ik een aantal zaken met betrekking tot de Rome-Reis
teruggevonden. Brieven van Tonny aan het thuisfront en brieven van familie aan Tonny. Tevens een agenda/ dagboekje,
een routebeschrijving en een stapeltje foto's. Achterop de foto's is met potlood, door de precieze Tonny, aangegeven
waar de foto is genomen en heeft bijna elke foto een nummer. Voor een reconstructie natuurlijk een welkome hulp.
Bijzondere dag
Met deze zaken onder de arm vertrokken we op 4 augustus 2020 naar Westervoort. Marieke, mijn zus en haar man Henk, Anne-Marie, mijn partner, en ik. Het werd een zeer bijzondere dag..
We werden door Joop en zijn vrouw zeer hartelijk ontvangen en mijn achter-oom had zich goed voorbereid om zoveel mogelijk over de reis, mijn vader en zijn familie te vertellen. Joop is inmiddels in de negentig maar het lijkt als of zijn geboortedatum met 20 jaar is vervalst. Wat een energie en geheugen. We zijn de hele dag gebleven en hebben de hele reis en een groot gedeelte van de familie doorgenomen.

Na deze dag en het lezen van de brieven dacht ik hier moet ik meer mee doen. Zie hier het resultaat, een site met alle brieven, een volledige reconstructie van de reis in de vorm van een reisverslag van dag tot dag en een heleboel foto's.
Aanleiding
In 1950 vond het 25e Katholieke heilige Jubeljaar plaats. Oorsprong van deze heilige jaren is terug te leiden
naar de middeleeuwen. Tijdens een heilig jaar is het als gelovige eigenlijk de bedoeling om als pelgrim naar Rome te
trekken. In de traditie van de Katholieke kerk zijn Jubeljaren onderandere een oproep aan pelgrims om naar Rome te
komen en door de heilige deur van de Sint-Pietersbaseliek te gaan. Dat biedt de gelovigen vergeving van hun znden.
Het Jubeljaar 1950 stond vooral in het teken van de vrede omdat het 5 jaar na de 2e Wereldoorlog was.
Zenderen
In de praktijk is een pelgrimstocht naar Rome natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Men had daarom bij de
parogie waartoe Tonny en Joop behoorden bedacht om een pelgrimstocht vanuit Almelo naar Zenderen te lopen.
Joop en Tonny voelden hier weinig voor en grepen dit moment aan iets veel avonuurlijkers te ondernemen, een echte
pelgrimstocht: Op de fiets naar Rome!
Toestemming
Het Jubeljaar was een mooi excuus om op een avontuurlijke manier een stuk van de wereld te zien. In de jaren
na de Tweede Wereldoorlog tijdens de wederopbouw was het voor velen onmogelijk om op vakantie te gaan, laat staan een
reis door Europa.
Om aan een dergelijke reis te beginnen was in die tijd, ook al waren ze net 20, de toestemming van de ouders nodig.
Hierin kwamen de onderlinge karakter-verschillen tussen Tonny en Joop goed pas pas. De serieuze en verstandige
Tonny waren voor de ouders van Joop aanleiding om toestemming te geven. De ouders van Tonny vonden het fijn dat de
avontuurlijke en sportieve Joop hun zoon op deze lange tocht ging vergezellen.
Tandem
De twee neven kenden elkaar goed omdat ze tijdens de eerste jaren van de oorlog samen dagelijks per
tandem van hun woonplaats Almelo naar de HBS in Oldenzaal fietsten. Een traject van zo'n 25 kilometer.
Het Lyceum moest de laatste jaren van de oorlog sluiten en beiden gingen hun eigen weg. Joop moest in dienst,
Tonny wist te voorkomen door les te gaan geven. Leraren konden vrijstelling krijgen.
Ook al hadden ze elkaar de laatste jaren niet veel gezien, toch voelde het zo vertrouwd om dit avontuur met z'n
tweeën aan te gaan.
Voordereiding
Een avontuur zou het worden ze hadden geen geld en in die tijd bestonden mobiele telefoon, internet,
lichtgewicht fietsen, speciale fietstassen, beschermende kleding etcetera nog niet.
Volgens het dagboek zijn de voorbereidingen voor deze reis op 28 april 1950 begonnen met inlichtingen inwinnen
bij het Verkeershuis in Almelo. Op 1 mei werd een lidmaatschap van de A.N.W.B. aangevraagd. Tevens werden er een
trekkerskaart en een gids bij de NJHC aangevraagd. De Nederlandse Jeugdherberg Centrale werd in 1929 opgericht om
jongeren een eenvoudige en verantwoorde plek aan te bieden om te logeren en elkaar te ontmoeten. De NJHC is later
overgegaan naar het huidige StayOkay.
Bij de NJHC werd ook een buitenlandse gids en informatie aangevraagd. In de loop van mei kwamen de aangevraagde
gidsen en kaarten binnen.
Ook werd het Pelgrimscentrum in Vught aangeschreven. Het is niet helemaal duidelijk welke informatie dit heeft
opgeleverd.
Op 16 juni 1950 werd de reispas aangevraagd en deze werd op 23 juni ontvangen.
Verder ontbrak het nog aan een paar andere elementaire onderdelen..
Uitrusting
Joop had bijvoorbeeld niet eens een fiets. Een essentieel onderdeel voor een fietstocht naar Rome. Tonny
was al een tijdje aan het werk en had inmiddels een goede fiets kunnen kopen. Zo net na de oorlog was er een enorm
te kort aan fietsen en fietsonderdelen.
Gelukkig had ome Karel tijdens de oorlog een fiets onder een hooiberg verstopt. Na later bleek was dit alleen een
frame dat door een lokale fietsenmaker met allerlei onderdelen tot een fiets is gemaakt. De kosten, circa 65 gulden
zijn ook door ome Karel betaald.
De volgende zaken met betrekking tot de fietsen werden meegenomen:
- Fiets
- Pompje
- 1 engelse sleutel
- Plak materiaal
- 1 binnenband
- 1 schroevendraaier
- 1 combinatietang
- Ventielslang
- Reserve lampjes
- Reserve kabel
- Schaartje
- Vijltje
- Spiegeltje
- Kleding
- 2 stel ondergoed
- 2 khaki broeken kort
- 1 lange khaki broek
- 2 shirts
- 1 khaki hemd
- 4 paar kousen (sokken)
- 1 paar schoenen
- 1 paar gijmschoenen
- 1 riem
- 1 zwembroek
- deken 2 stuks
- Slaapzak
- Dekenspelden
- 5 zakdoeken
- 1 pyama (2)
- 2 handdoeken
- 1 stropdas
- 1 petje
- 1 zonnnebril
- 1 stofbril (?)
- 1 jas cape
- Algemeen
- E.H.B.O
- Naaigerei
- Woordenboek (Frans)
- Kaarten
- Gidsen
- Kompas
- Vlaggen (NJHC)
- Papieren
- Schrijfpapier + envelop
- Pennen, potlood, inkt
- Zeep
- Closetpapier
- Cigaretten
- Zakagenda
- Touw
- Veldfles
- Kerkboek
- Lucifers
- Kroes (mok)
- Bestek
- Tandenborstel
- Tandpasta
- Creme
Ook voor voedsel waren ze op de lokale bevolking aangewezen of kochten ze bij de kruidenier en slager eenvoudige levensmiddelen. Kookgerei behoorde dus niet tot de uitrusting. Alleen voor de eerste dagen werd er wat voedsel meegenomen zoals is te lezen in het dagboek.
- Voeding
- Gecondenceerde melk1
- Knakworstjes e.d.
- Smeerkaas
- Metworst
- ?? Chickensoep
- Gehakt
Tonny was in de oorlogsjaren al met fotografie bezig. Een fototoestel met toebehoren kon op deze reis natuurlijk dan ook niet ontbreken.
- Foto
- Camera
- Afstandsmeter
- Filters
- Draadontspanner
- Statief
- Zeempje
- Belichtingstabel
- Films
- Spoeltjes
- Notitieboekje
Route
De broer van Joop had een aantal stafkaarten van de gealieerden weten te bemachtigen. Deze kaarten bleken een goed uitgangspunt voor het bepalen van de route. De kaarten werden aangevuld met kaarten die Tonny kort voor vertrek bestelde bij de ANWB, zo is te lezen in het dagboek.
uitgangspunt voor de route waren o.a. zo weinig mogelijk hoogte meters zodat er met de eenvoudige fietsen
niet al te veel moest worden gekolommen en gedaald. Tevens werden de eerste en tweede slaapplekken bij de zussen
van Joop in Arnhem en Geldrop in de route opgenomen.
Na Geldrop lagen geen slaapplekken meer vast er zou er van dag tot dag gekeken worden waar de nacht kon worden
doorgebracht.
De brief per (lucht) post was het enige communicatiemiddel met het thuisfront dat voorhanden was. Om vanuit
huis de twee avonturiers te bereiken werden vooraf een aantal plaatsen op de route afgesproken waar post naar toe
gestuurd kon worden: Post Restante. Hierbij wordt het poststuk op het postkantoor bewaard en kan door de
ontvanger na legitimatie worden opgehaald.
De onderstreepte plaatsen op de route zijn aangemerkt als Post Restante plaatsen. Klik hier
voor alle brieven die zijn verzonden van en naar de fietsers.
Hieronder de route zoals die vooraf werd vastgesteld. Klik hier voor een verslag van
dag tot dag met de daadwerkelijk afgelegde route.
R O U T E - B E S C H R I J V I N G : H E E N R E I S. | |||||
Land | Plaats | Hoogte (m) | Afstand (km) | Cummulatief (km) | |
---|---|---|---|---|---|
Nederland | Almelo | 39 | 0,0 | ||
″ | Deventer | 21 | 40,1 | 40,1 | |
″ | Arnhem | 44 | 40,8 | 80,9 | |
″ | Nijmegen | 55 | 23,4 | 104,3 | |
″ | Veghel | 23 | 39,5 | 143,8 | |
″ | Eindhoven | 23 | 24,3 | 168,1 | |
″ | Geldrop | 23 | 6,8 | 174,9 | |
″ | Maastricht | 88 | 75,6 | 250,5 | |
België | Verviers | 207 | 42,7 | 293,2 | |
″ | Spa | 275 | 18,8 | 312,0 | |
″ | Trois-Ponts | 312 | 19,3 | 331,3 | |
″ | Salmchateau | 377 | 15,8 | 347,1 | |
Luxemburg | Ettelbruck | 240 | 61,8 | 408,9 | |
″ | Luxemburg | 308 | 35,8 | 444,7 | |
″ | Franse grens | 261 | 0,0 | 444,7 | |
Frankrijk | Thionville | 155 | 31,7 | 476,4 | |
″ | Metz | 173 | 33,6 | 510,0 | |
″ | Nancy | 212 | 63,9 | 573,9 | |
″ | Epinal | 340 | 73,5 | 647,4 | |
″ | Luxeuil | 306 | 51,8 | 699,2 | |
″ | Vesoul | 220 | 31,3 | 730,5 | |
″ | Besancon | 242 | 58,6 | 789,1 | |
″ | Poligny | 327 | 58,5 | 847,6 | |
″ | Champagnole | 538 | 21,6 | 869,2 | |
″ | Col d.l. Faucille (Pas) | 1323 | 58,8 | 928,0 | |
″ | Zwitserse grens | 426 | 0,0 | 928,0 | |
Zwitserland | Geneve | 375 | 29,8 | 957,8 | |
″ | Franse grens | 400 | 0,0 | 957,8 | |
Frankrijk | Thonon les Bains | 426 | 33,9 | 991,7 | |
″ | Zwitserse grens | 383 | 0,0 | 991,7 | |
Zwitserland | Martigny | 476 | 71,5 | 1063,2 | |
″ | Sion (Sitten) | 494 | 28,4 | 1091,6 | |
″ | Visp | 654 | 48,4 | 1140,0 | |
″ | Brig (stijging) | 681 | 10,1 | 1150,1 | |
″ | Simplon Pas | 2009 | 0,0 | 1150,1 | |
″ | Simplon Dorp | 1485 | 28,5 | 1178,6 | |
″ | Italiaanse grens | 805 | 0,0 | 1178,6 | |
Italië | Domodossola | 293 | 35,5 | 1214,1 | |
″ | Stressa | 212 | 42,5 | 1256,6 | |
″ | Milaan | 119 | 128,0 | 1384,6 | |
″ | Piacenza | 62 | 70,0 | 1454,6 | |
″ | Fidenza | 105 | 43,6 | 1498,2 | |
″ | Passo della Cisa | 1041 | 72,2 | 1570,4 | |
″ | Pontremoli | 260 | 19,5 | 1589,9 | |
″ | Massa | 6 | 55,7 | 1645,6 | |
″ | Pisa | 30 | 49,2 | 1694,8 | |
″ | Livorno | 6 | 25,0 | 1719,8 | |
″ | Cecina | 30 | 40,3 | 1760,1 | |
″ | Grossetto | 26 | 96,9 | 1857,0 | |
″ | Civitavecchia | 5 | 111,0 | 1968,0 | |
″ | R O M A. Hoera !!!!!! | 30 | 71,7 | 2039,7 |
De ontbrekende de hoogtes heb ik met behulp van Google Earth aangvuld. Tevens heb ik een kolom toegevoegd met de afstanden tussen de verschillende plaatsen en een kolom met de totale cummulatieve afstanden.
Verder kwam ik op de terugweg in de omgeving van de Bodensee een wat on-logische route tegen. Dit heb ik aangepast naar een route via Roschnach, Konstanz en Rottweil. Zo komt het ook overeen met de route die Joop ons liet zien.
R O U T E - B E S C H R I J V I N G : T E R U G R E I S. | |||||
Land | Plaats | Hoogte (m) | Afstand (km) | Cummulatief (km) | |
---|---|---|---|---|---|
Italië | Roma | 30 | 0,0 | 2039,7 | |
″ | Viterbo | 327 | 80,5 | 2120,2 | |
″ | Siena | 322 | 170,0 | 2290,2 | |
″ | Florence | 72,5 | 2362,7 | ||
″ | Bologna | 52 | 104,0 | 2466,7 | |
″ | Parma | 52 | 99,4 | 2566,1 | |
″ | Piacenza | 61 | 68,4 | 2634,5 | |
″ | Milaan | 122 | 71,6 | 2706,1 | |
″ | Como | 201 | 50,8 | 2756,9 | |
″ | Menaggio | 204 | 35,5 | 2792,4 | |
″ | Chiavenna | 322 | 54,6 | 2847,0 | |
″ | Splugenpas (grens) | 2118 | 30,2 | 2877,2 | |
Zwitserland | Splugen (dorp) | 1450 | 9,0 | 2886,2 | |
″ | Thusis | 722 | 26,6 | 2912,8 | |
″ | Chur | 600 | 26,4 | 2939,2 | |
″ | Sargans | 485 | 28,0 | 2967,2 | |
″ | Roschach | 402 | 68,3 | 3035,5 | |
Duitsland | Konstanz (grens) | 401 | 38,5 | 3074,0 | |
″ | Rottweil | 594 | 83,8 | 3157,8 | |
″ | Stuttgart | 258 | 99,4 | 3257,2 | |
″ | Heidelberg | 117 | 99,1 | 3356,3 | |
″ | Mannheim | 120 | 22,1 | 3378,4 | |
″ | Mainz | 104 | 79,3 | 3457,7 | |
″ | Keulen (Köln) | 35 | 185,0 | 3642,7 | |
″ | Düsseldorf | 34 | 39,9 | 3682,6 | |
″ | Duisburg | 20 | 25,7 | 3708,3 | |
″ | Wesel (door de achterhoek) | 13 | 31,5 | 3739,8 | |
Nederland | A L M E L O | 11 | 94,8 | 3834,6 | |
Ja hé hè eindelijk benne we weer in Almelo, Hoe ga ter met ????? |

Media
De neven konden destijds nog geen vlog bijhouden of filmpjes van de reis op YouTube plaatsen. De enige
manier om de reis onder de aandacht te brengen bij een groter publiek was door stukjes in de krant
geplaatst te krijgen.
Waar Tonny zoveel mogelijk contact onderhield met zijn familie in Nederland probeerde
Joop zoveel mogelijk stukjes in de krant te krijgen.